Twitter Facebook Delicious Digg Stumbleupon Favorites More
Satu Perjalanan Ke Arah Financial Freedom

09 August 2009

"Syarikat"kan Diri Anda

Salam semua, kali nie aku nak kongsi skit bagaimanakah untuk meng"syarikat"kan diri anda.

Untuk lebih memudahkan, kita tengok dulu apakah persamaan atau ciri2 yg ada antara anda dan sebuah syarikat.

1) Walaupun ada syarikat yg tujuannya bukan mengaut keuntungan, tetapi secara asasnya sesebuah syarikat itu ditubuhkan utk mengaut keuntungan iaitu berdasarkan sesuatu sales, penjualan perkhidmatan dll dan ini merupakan income syarikat. anda pulak mungkin bekerja saja, dpt gaji, tu kan income anda..:)

2) Expenses. sesebuah syarikat mmg akan mempunyai perbelanjaan spt pengangkutan, utiliti, donation dan macam2 la. sama la juga kita pun, ada gak belanja pengangkutan, utiliti dll.

3) Gaji pekerja. Anggaplah pada mana yg ada isteri dan anak2 tu, pemberian nafkah tu sebagai gaji. aku belum kahwin, so kira aku xde pekerja la..:)

4) Apa lagikk, pembantu pejabat tu boleh tukar dengan pembantu rumah kot, haha.

5) Mcm2 la kalau nak tulis, aku just nak dptkan idea je.

ok, then kita tahu bahawa semua2 perlulah diakaunkan untuk mendapat tahu bahawa ada syarikat kita nie menguntungkan, balik modal saja ataupun merugikan. dengan kata lain perancangan kewangan ataupun costing nie salah satu aspek penting, seterusnya diikuti dengan sistem perakaunan yang betul. kalau x mana nak tau kan. so, sama la kita pun, kalau x buat bajet dan akaun yg betul, manalah kita nak tau kita nie sebuah syarikat yg jenis mana satu, menguntungkan, balik modal ke, ataupun merugikan.

rasanya bab perbelanjaan nie xde masalah kot, cuma item2nya saja kena kenalpastikan. ok seterusnya bab pendapatan syarikat. kalau kita kerja makan gaji saja, gaji tulah merupakan pendapatan kita ataupun sales utk menguruskan perbelanjaan-perbelanjaan kita. tapi kalau ada yang buat partime benda2 lain seperti jual prepaid ke, mlm ke, jual emas ke, main forex ke, anda boleh anggap tu sebagai sesuatu tender yang diperolehi ataupun satu anak syarikat di bawah anda. so kenalah anda monitoring, adakah tender atau anak syarikat ini memguntungkan atau merugikan. Kalau untuk baguslah. kalau balik modal pun ok, tapi kalau rugi!!

so, secara ringkasnya, untuk menguruskan kewangan diri kita samalah juga mcm menguruskan sesebuah syarikat. kena ada bajet yang betul, perakaunan yg betul, disiplin yg betul, perbelanjaan yg berhemah dll, semuanya adalah untuk memastikan bahawa ianya menguntungkan. byk lagi boleh dirungkaikan kalau kita nak tgk apakah persamaan2 mahukan ketidaksamaan yg ada. tapi tu bukanlah tujuan post ni ditulis.

nantikan pulak post mengenai "branding nama anda" dan "apakah tagline anda" di episod seterusnya, hehe.

Opss, Tak tahu bagaimana nak bermula??

Jangan bimbang, untuk permulaan boleh mulakan seperti yg rakan saya MerdekaHutang nie buat. baca apa yg dia tulis dan tools yang digunakan tu. (ok ek merdeka, promote sikit, hehe)
Share:

0 comments:

Search Box by All Blogger Tricks

Langganan Artikel Percuma

Dapatkan Artikel terbaru yang sentiasa diupdate secara percuma. Jadilah yang pertama mengetahuinya!! Masukkan email Anda di bawah dan klik Subscribe:

Delivered by FeedBurner

Search This Blog

ChatBox

Hubungi Saya:


Nuaraca
Tel/SMS/Wasap: 012 2876187
email: nuaraca@gmail.com

FB:
https://www.facebook.com/nuaraca



Popular Posts

Featured Posts

Recent Comments

Contact Form

Name

Email *

Message *

Total Pageviews

link rel="stylesheet" type="text/css" href="http://blogger-json-experiment.googlecode.com/svn/resources/blogger-feed-rotator-plugin/default-style.min.css"/>

top navigation

Blog Directory
Blog Directory & Search engine
blogarama - the blog directory
Blog Directory by Blog Flux

Link Partner

Nuaraca

Letakkan Logo ini dengan menggunakan kod di atas ke web atau blog anda dan emailkan web atau blog anda ke

nuaraca@gmail.com

Copyright © Nuaraca Network | Powered by Blogger
Design by SimpleWpThemes | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com & Distributed By Protemplateslab