Twitter Facebook Delicious Digg Stumbleupon Favorites More
Satu Perjalanan Ke Arah Financial Freedom

07 January 2017

Masa untuk mulakan pendapatan kedua




Kehidupan sekarang ni memang tidak dapat tidak memerlukan kos sara hidup yang tinggi..komitmen yang makin hari makin meningkat, harga barang semakin naik..boleh kata semuanya sekarang nak pakai duit.. kalaupun ada kenaikan gaji tahunan sekalipun.. rasa macam cukup x cukup je nak imbangi kenaikan kos sara hidup ni.

Memangnya kalau yg dah ada kerja dan pendapatan yang stabil x rasa sgt.. tp bergantung la pada pendapatan masing-masing dan macam mana kita menguruskan kewangan kita. Gaji tinggi belum tentu cukup.. gaji rendah apatah lagi.. tp yang penting mcm mana kita menguruskan pendapatan, belanja dan simpanan kita.

2017 ni baru saja bermula. Rasanya ni lah masa yang sesuai untuk kita memperbetulkan balik apa yang kita telah silap atau tersasar sebelum ni dalam menguruskan kewangan kita. Masa yang silap join investment atau pelaburan yg salah tu..ambillah iktibar.. kalau ada yg buat bisnes x menguntungkan.. cuba kaji balik mana yg x betul.. dan yang pasti nya... mana yang belum bermula.. inilah masanya..

Dalam situasi kewangan sekarang ni.. kita x boleh lg nak harapkan gaji tetap semata-mata... kena ada pendapatan kedua. X kisahla buat bisnes apa.. part time ke.. mlm ke.. dropship ke..  isteri yg surirumah buat home business ke.. asalkan boleh tambah pendapatan keluarga.. kena pastikan aliran cash flow kewangan kita tidak lagi negatif.. sekarang ni masa untuk dapatkan dan gerakkan pendapat pasif..x boleh lg harapkan pendapatan aktif semata-mata. Kita tak boleh lagi menunggu.. merenungi kegagalan lalu.. serik.. mengeluh.. mengkaji dan mengkaji apa nak buat.. mulakan dulu.. baru kita tau.

Jadinya.. apabila cash flow kewangan kita semakin cantik nt.. then barulah kita boleh rancang psl simpanan pula nt. yela.. kalau asyik negatif je nt.. bulan2 x cukup.. mcm mana nak menyimpan.. mesti la bocor je ujung ujung bulan tu.

Ok jumpa lagi.
Share:

0 comments:

Search Box by All Blogger Tricks

Langganan Artikel Percuma

Dapatkan Artikel terbaru yang sentiasa diupdate secara percuma. Jadilah yang pertama mengetahuinya!! Masukkan email Anda di bawah dan klik Subscribe:

Delivered by FeedBurner

Search This Blog

ChatBox

Hubungi Saya:


Nuaraca
Tel/SMS/Wasap: 012 2876187
email: nuaraca@gmail.com

FB:
https://www.facebook.com/nuaraca



Popular Posts

Featured Posts

Recent Comments

Contact Form

Name

Email *

Message *

Total Pageviews

link rel="stylesheet" type="text/css" href="http://blogger-json-experiment.googlecode.com/svn/resources/blogger-feed-rotator-plugin/default-style.min.css"/>

top navigation

Blog Directory
Blog Directory & Search engine
blogarama - the blog directory
Blog Directory by Blog Flux

Link Partner

Nuaraca

Letakkan Logo ini dengan menggunakan kod di atas ke web atau blog anda dan emailkan web atau blog anda ke

nuaraca@gmail.com

Copyright © Nuaraca Network | Powered by Blogger
Design by SimpleWpThemes | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com & Distributed By Protemplateslab