Twitter Facebook Delicious Digg Stumbleupon Favorites More
Satu Perjalanan Ke Arah Financial Freedom

27 July 2009

Kepentingan Network




Salam.

Kali ni kita sembang2 psl network. ramai org dok tanya bagus ke ada network nie? ada kata x bagus sebab nanti potong line, nanti susah nak jual produk sbb byk persaingan, susah nak maju, dan mcm2 lagi. pada aku mula2 kena paham dan bezakan dulu apa erti newtork(rangkaian) dengan competitiors (pesaing2). dari situ baru kita boleh jawab persoalan nie.

Kalau ramai pesaing maby akan menyebabkan keadaan di atas akan berlaku. makin ramai pesaing akan menyebabkan susah nak tembusi pasaran. ok kalau network lak, bermakna rangkaian yang kita ada yang boleh membantu kita. nak lagi mudah kita tengok contoh di bawah:

katakan anda menjual emas secara solo dan xde rangkaian. sekarang nie anda ada beberapa keping emas dlm bentuk dinar shj, xde yg lain. katakan dalam hari tu ada 2 pelanggan bertanyakan tentang emas tapi dia nak yang gold bar, anda xde. apa anda akan buat? anda xde network ni. so pilihan yg anda ada adalah, samaada terus kata ada xde stok dan xde deal lah. ataupun kata kat dia, tunggu saya order dulu, maby dlm minggu depan baru dapat. kalau dia nak tunggu kira nasib baik lah, tapi kalau dia cari penjual lain?? anda dah rugi 2 customer aritu. nie belum cerita lagi maby gak diorg nie merupakan pelanggan yg berpotensi utk jadi "repeat customer".

satu lagi keadaan di mana situasinya sama mcm di atas, cuma bezanya anda ada network. skip cetanya sbb sama je. tapi pilihannya adalah: sama juga mcm di atas tapi...tambah satu lagi pilihan. anda boleh check lu ngn network2 anda yg lain ada x produk yg customer tu mahukan. dalam ramai2 network tu kebarangkalian utk ada adalah tinggi kan? so, anda ada 2 lagi pilihan utk, beli ngn network anda dan jual ke customer anda atau minta network anda uruskan. dengan kata lain channelkan customer anda tu ke network anda. ok, nampak mcm anda x untung kan?? x, sebenarnya anda untung, utk long term. sebabnya, kalau anda amalkan prinsip mcm ni, dan network anda buat yg sama, time dia xde stok dia channelkan balik kepada anda, sama juga kan. dan yg pentingnya, customer anda tu dpt apa yg dia kehendaki. so potesi utk dia jadi repeat customer tu masih tinggi.

masih x nampak lagi?? ok katakanlah kita letakkan diri kita kat tempat pembeli tu. arini tanya barang, xde. minggu depan try tanya lagi, xde gak. agak2 pas2ni kita nak tanya lagi ke ngn dia. payah la kan? tapi kalau kita tanya sekali, ada beberapa kali, mesti ada. lain kali nak berurusan lagi ke dgn dia?? kita xmau tau dia nak ambil dulu ngn network dia ke, nak pinjam dulu ke, tu masalah dia kan. janji kita dpt apa kita nak.

k, tu yg aku nampaklah. boleh kita sama2 bincang kalau ada pandangan k.

jumpa lagi.
Share:

6 comments:

Pudin said...

Betol tu nuar...aku setuju.sma2la kita ujudkn jaringan logamkaya..haha

pokli said...

Alhamdulillah.....dah paham apa yang pokli cuba sampaikan.....sbb tu kalau kita ada rangkaian kita sendiri...Insya _allah kita tidak akan mengecewakan Pembeli-Pembeli (Pelabur-pelabur Emas) di luar Sana.....sama2 kita kembangkan Networking Kita....tak rugi Simpan Duit dalam EMAS/hartanah....



Admin
http://pokli77.blogspot.com
http://emaspokli.blogspot.com

pokli said...

ingat Emas ingat pokli

nuaraca said...

tengkiu pudin n pokli. harap network kita makin membesar lagi pasni..:)

pokli said...

betulllll

pokli nak agen2 pokli akan sama2 berjaya tukar kereta besar dan rumah besar...baru best.....dapat kebahagian DUNIA....


Admin
www.pokli.com

Tiffany Spencer said...

Great blog I enjoyed reading

Search Box by All Blogger Tricks

Langganan Artikel Percuma

Dapatkan Artikel terbaru yang sentiasa diupdate secara percuma. Jadilah yang pertama mengetahuinya!! Masukkan email Anda di bawah dan klik Subscribe:

Delivered by FeedBurner

Search This Blog

ChatBox

Hubungi Saya:


Nuaraca
Tel/SMS/Wasap: 012 2876187
email: nuaraca@gmail.com

FB:
https://www.facebook.com/nuaraca



Popular Posts

Featured Posts

Recent Comments

Contact Form

Name

Email *

Message *

Total Pageviews

link rel="stylesheet" type="text/css" href="http://blogger-json-experiment.googlecode.com/svn/resources/blogger-feed-rotator-plugin/default-style.min.css"/>

top navigation

Blog Directory
Blog Directory & Search engine
blogarama - the blog directory
Blog Directory by Blog Flux

Link Partner

Nuaraca

Letakkan Logo ini dengan menggunakan kod di atas ke web atau blog anda dan emailkan web atau blog anda ke

nuaraca@gmail.com

Copyright © Nuaraca Network | Powered by Blogger
Design by SimpleWpThemes | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com & Distributed By Protemplateslab